Het afgelopen jaar was heel zwaar voor veel ondernemingen. Naast het thuiswerken ontstond aan het begin van de pandemie ook heel veel paniek over werkgelegenheid en een mogelijke financiële crisis. Gelukkig viel dit uiteindelijk wel mee en zien we weer dat bedrijven volop reclame aan het maken zijn. Op het gebied van online marketing zie je een stijgend aantal B2B bedrijven dat gebruik maakt van zoekmachine optimalisatie. B2B marketing bleef altijd een beetje achter op dit gebied. Zij wierven een aantal klanten via de radio, advertenties in de zakelijke bladen, maar voornamelijk met cold calling. Zoekmachine optimalisatie, of een andere vorm van online marketing, werd eigenlijk niet gebruikt. Ondertussen zie je steeds meer B2B marketing, zeker omdat ook in B2B de concurrentie continue stijgt. Het is belangrijk voor een B2B bedrijf om op te vallen, en nu gebruiken ze dus ook zoekmachine optimalisatie om dat te doen. Maar wat is precies zoekmachine optimalisatie?
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Zoekmachine optimalisatie is een continu proces waarin je probeert jouw website zo relevant mogelijk probeert te maken voor potentiële klanten. Hoe relevanter jouw website is voor de zoekopdracht van een potentiële klant, hoe hoger de kans dat jij hoog in de zoekmachine resultaten komt te staan. Google plaatst jouw website in de zoekmachine resultaten op basis van honderden punten. De allerbelangrijkste zijn relevantie, kwaliteit, betrouwbaarheid, en locatie. Door jouw website op deze manier te beoordelen hoopt Google het beste mogelijke antwoord te vinden op een zoekopdracht. Zoekmachine optimalisatie is een continu proces omdat het algoritme dat de resultaten bepaald continu wordt aangepast. Een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie is linkbuilding, waarin externe links naar een website worden vergaard. Google gebruikt deze informatie om zo achter de kwaliteit van jouw bedrijf te komen. De waarde van deze externe link wordt nog wel eens aangepast door Google om verkeerde praktijken te voorkomen.
Wat betekent dit voor B2B marketing?
Niet alleen kan B2B marketing gebruik maken van zoekmachine advertenties, maar ze kunnen ook gebruik maken van zoekmachine optimalisatie. Hierin betaal je dus niet voor advertenties, maar eerder voor een proces om de website zo goed mogelijk te maken. Dit is een lastig en langdurige proces maar het kan ontzettend vruchtbaar zijn. Als jouw B2B schoonmaakbedrijf gevonden wordt op “zakelijke schoonmaken” kan dit voor veel klandizie zorgen. Daarom zie je dat B2B bedrijven meer gaan investeren in online marketing, en wat minder gebruik maken van cold calling. Is zoekmachine optimalisatie ook iets voor uw bedrijf? Dan raad ik het aan om eens te zoeken naar wat meer informatie, of contact op te nemen met een online-marketingbureau.