Veel ondernemers kennen de frustratie van het te laat betalen van klanten. Het is niet alleen vervelend dat iemand een afspraak met u niet nakomt, maar het kan voor u bedrijf ook de nodige problemen opleveren. Het is niet voor niets dat een groot deel van de faillissementen te maken heeft met debiteuren die niet of te laat betalen. Het is dus verstandig om als ondernemer daar rekening mee te houden. Eén van de manieren om dat te doen is door middel van een kredietverzekering. In de kredietverzekering zitten vaak meerdere diensten. Onder andere dat het factuurbedrag of een deel daarvan is verzekerd, maar nog een aantal zaken meer. In dit blog vertellen we daar meer over.
Welke rol heeft de kredietverzekering in het debiteurenbeheer?
Alleen een kredietverzekering is niet voldoende om strak op uw debiteuren te zitten. Het is verstandig om ook een aantal maatregelen binnen uw onderneming te nemen. Welke maatregelen zijn dat die zorgen dat uw debiteurenbeheer strak georganiseerd is? Allereerst is het verstandig om het een duidelijk plek binnen uw onderneming te geven. Zorg dat duidelijk is wie er verantwoordelijk voor is en dat het proces duidelijk is uitgeschreven. Dat betekent dat duidelijk is wanneer er gefactureerd wordt. Hoe eerder hoe beter uiteraard. Als u na het leveren van uw product of dienst nog lang wacht met het versturen van de factuur geeft u uw klant niet echt het gevoel dat snel betalen belangrijk is voor u. Vaak is het verstandig om het factureren vanuit een systeem te regelen waarmee u ook kunt monitoren of de betaling inmiddels binnen is. Als dat niet het geval is na het overschrijden van de betalingstermijn dan kunt u vaak met één druk op de knop een herinnering versturen of dit automatisch laten doen. Zorg ook dat u in het proces ook telefonisch contact opneemt met u klant als betaling uitblijft. Dit is een klantvriendelijke manier die ook voor u goede resultaten oplevert.
Wat doet de kredietverzekering?
De kredietverzekering zit helemaal voorin het proces en achterin het proces. Daar tussenin zijn het de hierboven beschreven zaken. Voorin het proces zit de kredietwaardigheidscheck. Daarmee krijgt u een beeld of uw klant in staat is op tijd de factuur te betalen. In de kredietverzekering zit ook dat u kunt overdragen aan een incassobureau als u eigen maatregelen niks hebben opgeleverd. Als dat uiteindelijk ook niks oplevert en de vordering oninbaar is dan krijgt u het factuurbedrag of een deel daarvan uitgekeerd.