PIM systeem
Blog

5 tekenen dat je een PIM-systeem kunt gebruiken

e webshop is succesvol, en je productaanbod, klanten en kanalen (kunnen) groeien. Daarmee ook het overzicht en proces rondom je productinformatie. Het oude systeem met Excelsheets en los opgeslagen productfoto’s voldoet niet meer. Je hebt jezelf nu vast wel eens afgevraagd of je een PIM systeem nodig hebt.

Een Product Information Management, oftewel een PIM systeem, kan inderdaad een passende tool zijn om jouw productinformatie centraal, compleet en up to date te houden. Zeker in een B2B shop met duizenden producten en veel verschillende gebruikers van informatie, kan dit een oplossing bieden. Door een koppeling tussen de webshop en het PIM systeem kunnen groothandels, retailers en fabrikanten automatisch productinformatie meegeven aan hun klanten. Maar hoe weet je nou of je dit echt nodig hebt?

1. Je bent het overzicht kwijt van alle productinformatie voor jouw shop

Het bieden van goede productinformatie aan de klant is goed. Maar door de hoeveelheid producten en een wisselend assortiment kan deze informatie versnipperd zijn over alle systemen. Je bent het totaaloverzicht kwijt van informatie waardoor deze niet altijd compleet, correct of up to date zijn.

Je hebt dus behoefte aan één centraal systeem waarin de productinformatie wordt beheerd. Een PIM systeem zorgt er dan ook nog eens voor dat de informatie volgens een eenduidig formaat wordt opgeslagen. Extra handig wanneer je internationaliseert en productinformatie in je shop aanbiedt in meerdere talen.

2. Je krijgt van klanten veel vragen over producten of retourzendingen

Een ander voordeel van een PIM systeem dus het eenduidige format en consistentie in productinformatie. Want een beknopte productomschrijving is vandaag niet meer voldoende. Klanten willen productinformatie in verschillende formats zoals een goede artikelnaam, beschrijving, overzicht van eigenschappen, en representatieve afbeeldingen of video’s.

Je kunt hiermee niet alleen de klant beter verleiden om het product te kopen, maar je verkleint ook de kans op retouren – en dus frustratie. De klantentevredenheid verhoogt omdat de juiste verwachtingen geschept zijn en het product voldoet.

3. Je vindt het ingewikkeld om productinformatie op verschillende kanalen te beheren

Met een PIM systeem wordt alle productdata vanuit één platform beheerd en zo gedistribueerd over alle kanalen. Zo kun je op alle kanalen dezelfde kwaliteit van je data bieden. Misschien verkoop jij je producten ook op online marktplaatsen en vergelijkingssites zoals bol.com en beslist.nl. Je kunt dan eenvoudig de product feed delen en bepalen welke productinformatie op welk kanaal wordt getoond.

Andersom werkt dit ook zo. Jij krijgt bijvoorbeeld je informatie geleverd door de leverancier of haalt deze op uit een datapool zoals IceCat of 2BA. Wanneer zij iets veranderen aan deze data zal het automatisch bijgewerkt worden in het PIM systeem.

4. Je interne processen zijn tijdrovend en chaotisch

Een PIM systeem gaat voornamelijk je dagelijkse werkzaamheden gemakkelijker maken. Je hebt betere controle over je productinformatie en de kans op fouten is kleiner. Denk bijvoorbeeld aan een afwijkende artikelnaam tussen je shop en je backoffice, of een verschil in prijs op verschillende kanalen. Je kunt gemakkelijk structuur geven aan je verschillende items, kleuren en maten. Dit scheelt je tijd en verbetert de klantbeleving door kwaliteit te bieden.

Het kan ook zo zijn dat je verschillende mensen in dienst hebt die ook met de productinformatie werken. Door centraal beheer kan informatie gemakkelijk gezocht en aangepast worden. Ook kun je rollen toekennen aan verschillende personen. Zo kun je bepalen wie welke gebruikersrechten heeft en wie er autorisatie heeft om de informatie online te publiceren.

5. Je wilt een hogere conversieratio

Aantrekkelijke productinformatie helpt niet alleen om je te onderscheiden van andere aanbieders. Het helpt ook voor SEO optimalisatie. Goede en uitgebreide content geeft je namelijk de mogelijkheid om beter gevonden te worden in de zoekmachines.

Als je daarnaast een goede relatie legt tussen producten in het systeem, opent dit kansen voor cross selling en upselling. Je kunt bezoekers gemakkelijk alternatieve of aanvullende producten aanbieden om zo je omzet en bestelwaarde per klant te verhogen!

Kortom

Een PIM systeem geeft je een scala aan voordelen en mogelijkheden voor consistentie, efficiëntie en conversie! Voel je je klaar voor een omnichannel strategie met een grote hoeveelheid aan complexe producten? Ruil dan je Excelsheets met productinformatie in voor een centraal systeem en beheer. En laat een PIM systeem implementeren door een gespecialiseerde webbouwer.

Geef een reactie